Waarom kiezen voor affiliate marketing

Bij performance based online marketing, betaald u alleen voor resultaat, het risico ligt hierbij volledig bij de Publisher. Dit maakt affiliate marketing in veel gevallen de meest kostenefficiëntie manier van online marketing. Hulp nodig bij het opzetten van uw affiliate marketingcampagne of wilt u meer halen uit uw bestaande campagne? Neem dan gerust contact op.

Affiliate marketing binnen de totale online marketing mix

Channel with the best ROI:
1. Affiliate marketing 44,4%
2. E-mailmarketing 22,2%
3. Pay per click 16,7%
4. Other 16,7%

Bron: ID Factor/Affiliate future Binnen affiliate marketing geldt 20/80 regel. 20% van de Pulishers genereert 80% van de omzet.

Doelstelling affiliate marketing

– Genereren van bezoekers (CPC)
– Genereren van leads (CPL) (CPA)
– Genereren van sales (CPS) (CPA)
– Branding (CPM)

Doelstelling affiliate marketing

– Genereren van bezoekers (CPC)
– Genereren van leads (CPL) (CPA)
– Genereren van sales (CPS) (CPA)
– Branding (CPM) Campagne optimalisatie

Hoe maximaal rendement te halen uit affiliate marketing?

Campagne optimalisatie tools:
– (flexibele) commissie structuur (Iedereen de vergoeding die hij verdient)
– bieden van de juiste advertentie tools (product feeds, deeplinks, html-banners, e-advertorials)

Publisher Typen

Het potentieel Publisher aan bod is globaal onder te verdelen in 5 categorieën:
1. Vergelijkingsites (Price watchers)
2. Reward loyalty (Cashback) (deel van de commissie / gehele commissie merchant betaald geld voor opname)
3. Zoekmachine marketing is gevoelig eerst goed over nadenken. Punt willen we zeker aansnijden. Maar als we de regels van Google doorzetten is rechtstreeks door linken toch niet meer mogelijk dus kunnen we dan nog spreken van zoekmachine marketing. Als iedereen met landingspagina’s werkt.
4. Horizontals (high traffic breede doelgroep zonder CPS of CPL intentie, denk aan Gamingsites en Internationale Publishers)
5. Verticals
6. Social Networks
7. Email marketing
8. Free en Coupons sites
9. Gaming

Verticals zijn echter verder te specificeren tot:
5 a. Verticals – B Publishers (webgidsen)
5 b. Verticals – A Publishers (kenmerk High Traffic, vaak door eigen content, goede SEO positie)

Commissie structuur

Affiliate marketing marktwerking (vraag en aanbod)

De hoogte van de commissie in affiliate marketing wordt bepaald door het evenwicht van vraag en aanbod. Het aanbod van traffic door uitgevers en de vraag clicks, sales en leads door fabrikanten en retailers. Het belang van e-commerce en online marketing is sterk branche afhankelijk, zo ook is het aan bod aan Publishers per branche. De Publisher rekent uiteindelijk terug tot eCPC of eCPM.

Iedere Publisher categorie kent min of meer zijn eigen wensen als het gaat om het afreken model.

– CPL – cost per lead
– CPS – cost per sale
– CPC – cost per klik / uv
– CPM – cost per mil
– Hybride vergoedingsmodel

Het vaststellen van een CPS en / of CPL vergoeding is een puur een kwestie van kijken naar de concurrentie en je doelstellingen in affiliate marketing te bepalen. Wat kan en ben je bereid we te geven? Waarde van een sale (+ waarde van een nieuwe klant) Instrumenten als tijdelijke incentives en gold en silver segmenten zijn hierbij bruikbare instrumenten.

– Vaste bedrag per sale
– % van de order waarde
Bij afrekenen o.b.v. CPC ligt het risico meer bij de adverteerder. Uiteindelijke conversie zal moeten bepalen of een specifieke Publisher geschikt is. Hiervoor is test budget nodig.
Tot slot afrekenen o.b.v. CPM is een geschikt model voor branding doeleinden, maar kan bovendien interessant zijn voor de adverteerder om extra exposure te realiseren in bepaalde piek periode.

– Cost per box
Door als Adverteerder vooraf een cost per box vast te stellen, vult het affiliate netwerk bovenstaand tabel in.

– iSale & iLeads

Wat zijn iSales
Post impression A-publishers
– Life time commission

AA Publishers – doorgaans uitsluitend CPM

Post Impression of geheime segmenten

Publisher Incentives

Om uw affiliate programma een tijdelijke boost te geven is het mogelijk een inventive (stimulans) aan te bieden aan Publishers

– CPC – vergoeding als tijdelijke incentive
– Tijdelijke CPM-vergoeding
– Cash-bonus
– Extra hoge commissie stafel
– Incentive in natura

Promotie Tools per Affiliate Type

Ieder categorie Publisher verlangt verschillende advertentie uitingen. Banners, text links, deeplinkgenerators, Product Feeds, white label shops, white labelbookingsmodule, bannerpools, e-mail templates, advertorials, widgets.

Naast dat je je als adverteerder kunt onderscheiden van de concurrent door het aanbieden van de juiste advertentie middelen, is het soms zelfs noodzaak om bepaalde tools aan te bieden om een samenwerking te kunnen aangaan met bepaalde strategische Publishers. Denk hierbij niet alleen aan feeds voor de vergelijkers, maar ook aan contextual adserving t.b.v. waardevolle weblogs en intenet communities.

Promotiemateriaal
– Interactief materiaal (clickable landkaarten, zoekboxen, bookingsmodule)
– Bestemmingsspecifiek
– Actueel (datafeeds, bannerc i.c.m. datafeeds)
– Specifieke en gerelateerde landingspagina
– Compleet en flexibel
– Tailor made – advertentie oplossingen voor key affiliates